~Mimpi Arwah Ibu Lagi~

     Salam buat diriku yang hina... hmm.. pagi ni mimpi arwah ibu lagi... tapi mimpi ni agak pelik jugak sebab ibu dalam keadaan sedih dan tak bercakap sepatah pun... letih sangat hari ni, jadi waktu baring2 di katil, terus tertidur sampai pukul 3-4 pagi.. tertinggal insyak berjemaah... mungkin sebab tu mimpi ibu tengah sedih.. sedih sebab anaknya abaikan suruhan nabi yang mulia, Muhammad S.A.W...

     Mimpi bermula di rumah... waktu tu hanya ada abang acik, abang wan dan ana je... abang shafiq dan ayah takde..tak tahu pergi mana.. kami tengah berbual-bual di muka pintu rumah.. tiba-tiba  ibu datang dan terus masuk bilik yang selama hidupnya di situlah  ibu selalu terbaring dan sakit.. kami buat tak endah, terus berborak tanpa henti.. dalam beberapa minit kemudian, ana perasan yang ibu ana keluar dari bilik tersebut dan terus berlalu pergi dengan melalui pintu depan rumah, betul2 di hadapan ana dan abang2....  tapi kami macam tadi, terus berborak.. lama-kelamaan ana rasa tak sedap hati sebab  ibu keluar tak balik2... jadi ana tanya abang acik , ada nampak ibu masuk rumah tak.. dah lama sangat kat luar tu.. abang acik kata tak perasan pulak... maknanya ibu masih kat luar rumah.. 

     Dalam keadaan risau, kami buat keputusan untuk berpecah ke arah 3 penjuru berbeza... seingat ana, ana pergi ke arah kiri manakala abang acik ke arah kanan.. abang wan ke arah belakang... jadi ana pun teruskan pencarian demi pencarian.. sehingga lah ana perasan ana berada di satu kawasan yang semuanya dalam keadaan ceria dan gembira... ada anak2 sedang bermain dengan ibu bapa, ada sepasang kekasih sedang bermesra dalam keadaan yg baik, mungkin suami isteri... dan di situ terdapat pelbagai makanan dan minuman yang sedap2... ana tak peduli.. ana terus liar mencari ibu kalau2 dia ada di situ..

     Akhirnya ana jumpa!!! di tengah2 kegembiraan orang ramai, ana nampak susuk tubuh yang amat ana kenali.. ibu ana sedang duduk di atas kerusi panjang.. sepanjang barisan kerusi tu, semua orang yang duduk di situ bertemankan wajah yang gembira dan ceria... tapi tidak bagi ibu ana.. ana betul2 dapat lihat riak wajah arwah ibu sangat sedih... ana terus salam tangan ibu dan ingin bawa ibu pergi dari situ sebab tak nak ibu sedih2 lagi... waktu ibu berdiri, ana tak tahu kenapa ana sebak sangat waktu tu...ibu pandang wajah ana tepat tanpa sebarang kata2.. ana cium tangan ibu.. dan dengan ciuman itu, ana terus terjaga dari mimpi... hmmm.......

     Terkesima dengan mimpi tersebut, ana capai henset untuk lihat jam.. sudah pukul 4.30 pagi.. ana terus bergegas ke bilik air kerana takut sebab ana masih belum tunaikan solat fardhu Insyak... dalam setiap pergerakan ana pagi tu, ana rasa sayu sangat... teringat arwah ibu...

Kenapa ibu sedih ye?
Maafkan Alif... 





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

~Change~


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

~ Ya Allah, Ampunkan Saya~

Ya Allah..seandainya dosaku terhadap arwah ibuku masih tidak terampun, Kau ambillah nyawaku Ya Allah sebagai galang gantinya... tidak tertahan hati ini menanggung dosa yang kian menggunung Ya Allah.. Ya Allah, ampunkan aku.. Ya Allah tuhan yang Maha Pengasih, berikanlah aku satu lagi peluang untuk menuju syurgaMu Ya Allah.. berikanlah satu lagi jalan untukku menjadi anak yang soleh Ya Allah... Ya Allah,terimalah taubat hambaMu ini Ya Allah... selamatkan aku daripada dunia kampus yang penuh dengan kelalaian dunia... selamatkanlah aku daripada manusia yang tidak lagi mempedulikan agama islam Ya Allah... selamatkanlah aku daripada kejahatan diri dan nafsuku Ya Allah.... Ya Allah, aku memohon ke hadratMu Ya Allah, moga mentari hidupku akan bersinar kembali Ya Allah... Moga jalan syuhada terbentang luas kembali di hadapanku Ya Allah... Moga Ayat-ayat Mu kembali dalam ingatan ini Ya Allah... Ya Allah, janganlah Kau memandangku dengan pandangan kemurkaan Mu Ya Allah... Ampunkan segala dosa-dosaku Ya Allah.. ampunkan dosa arwah ibuku... ampunkan dosa ayah dan seluruh ahli keluargaku, guru-guru dan rakan-rakanku serta seluruh umat islam Ya Allah..... Ampunkan kami YA ALLAH.................. ampunkan KAMI.............




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

~Kelebihan Selawat~

     Pernah diceritakan dalam sebuah kitab, seorang ulama bernama Sufian Suri yang terkenal dengan ilmunya bertemu dengan seorang pemuda yang sedang asyik berselawat sambil melaksanakan tawaf di Kaabah.. Beliau berasa hairan lalu menegur dan bertanya akan pemuda itu , kenapa dia hanya berselawat sepanjang melaksanakan tawaf...  lalu pemuda itupun menceritakan peristiwa istimewa yang mengubah keseluruhan hidupnya sehingga kini..

~Saksikan video ni ^_^ ... dari Tuan Guru Haji Musa~


video
 

   

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

~Kutemui CintaNya~

     Salam buat diriku yang hina.. Alhamdulillah, selesai sudah baca novel tulisan Dr Farhan Hadi.... Kutemui CintaNya... cerita tentang seorang pemuda yang pada mulanya lalai dan seronok dengan kehidupan dia...  memiliki sorang awek yang cantik dan bekerja sebagai seorang penyunting novel di sebuah syarikat penulisan... hidup dia berubah bila mana suatu petang dia mengalami kemalangan... sejak hari tu, dia selalu mengalami sakit di bahagian pinggang... akibat daripada kurangnya ilmu agama dan pegangan akidah, dia termakan dengan cadangan dua sahabatnya yang menyuruhnya berjumpa bomoh dan seorang pengamal silat yang kebal... tapi sepanjang perjalanannya mencari penawar untuk sembuhkan penyakit, dia bertemu dengan seorang rakan yang baru bekerja di syarikatnya.. sahabat yang mempunyai akidah dan pegangan agama yang benar.. seorang yang sangat menjaga batas-batas pergaulan dan soal pemakanan antara subhah dan haram... berkat memiliki sahabat ni, watak utama pon sikit demi sikit berubah ke arah yang lebih baik.. huhu

     Suka part dia bernikah.. mulanya dia tak nak sebab bakal isterinya seorang yang dianggap tidak mempunyai paras rupa yang cantik... tapi akhirnya dia kahwin jugak.. selepas kahwin barulah dia sedar , rupa paras bukan lah segala-galanya dalam menentukan kebahagiaan rumah tangga.. Diaorang dapat dua orang anak.. huhu ^^


     Antara sebab ana suka baca novel-novel sebegini adalah kerana penulisnya sendiri.. dalam tengah cari-cari novel , ana akan memilih penulis yang islamik dan bagus akhlaknya... Dr Farhan Hadi bagi ana adalah seorang yang sangat hebat.. mempunyai seorang isteri yang solehah yang juga seorang penulis novel, Ustazah Fatimah Syarha ^^

     Hari tu ada juga pasangan bahagia ni datang ke usm kejuruteraan untuk forum... huhu..^^ ... tak ingat da tajuk apa forum tu.. cinta halal kot... sangat kagum dengan Dr Farhan Hadi.. teringat cara beliau melamar dan menikahi Ustazah Fatimah Syarha.. tak pernah message atau call pun.. berjumpa buat kali pertama pada hari mereka bernikah..huhu.. masing-masing malu-malu kucing.. ^^ rumah tangga yang dijaga dan dibatasi dengan syariat daripada awal mampu mencipta keberkatan pada penghujung dan sepanjang perjalanan mengharumi suka duka rumahtangga.. ^^ Salam bahagia~

     

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS
Powered by Blogger.